Alla inlägg under augusti 2019

Av Chryses - 30 augusti 2019 10:03

Äntligen har jag fått mina nya glasögon. Min syn har dem senaste två åren blivit mycket sämre och tog mig till slut till min optiker. Och det var som jag misstänkte synen är betydligt sämre. Så nu fick det bli progressiva glas. 5:e dagen idag som jag använder dem och jag ser helt plötsligt. Tar lite tid att vänja sig men blir bättre för varje dag.

Dyrt men ett måste, har varit ganska isolerad då jag knappt vågat köra bil. 


I går var jag med min föräldrar på Gekås och handlade. Första gången dem var där och efter 2 timmar tyckte dem vi var färdiga och ville fika för att sen åka vidare till nästa stop. Har aldrig handlat så fort och så lite när jag varit där, men fick rätta mig efter pensionärerna. Tror inte dem kommer att besöka Gekås fler gånger.

När vi fikat körde vi vidare till en kennel i närheten. Min mamma som miste sin schäfer i december i fjor har nu äntligen hittat sin nya valp. En fin Kelpie hane som flyttar till Svedala om ett par veckor. Ska bli spännande hennes första Kelpie, mamma har bara haft schäfer tidigare men ville nu byta ras. 

Av Chryses - 20 augusti 2019 17:20

Började jobba igår efter semestern och är ledig idag, mycket bra start.

Kenzo har sitt dagis hos oss när vår dotter och hennes sambo jobbar. Här är alltid någon hemma så det är bättre att han är här än ensam hemma.

Det är full rulle hela tiden, idag har Kenzo endast sovit i ca 1,5 timme. Nu har han åkt hem och flocken fått kvällsmat och nu äntligen och sover dem. Alla 5 är helt slut, jobbigt med dagisbarn ;)

Misstänker att Kenzo sover gott oxå.


Vädret i Svedala bjuder på härlig sol fast det blåser lite.

Av Chryses - 18 augusti 2019 11:47

Så har då sista dagen på semestern kommit och så skönt att äntligen få gå tillbaka till jobb.

Första året någonsin jag känner så. Valparna har flyttat, sista veckan har vädret varit dåligt så det känns helt ok att börja jobba igen. Sommaren har gått åt till trädgården och valparna. Ingen resa för vår del i år.

Mannen har byggt ett stort trädäck och jag har grävt upp en massa i trädgården och gjort om. Blev inte gjort i fjor då det var så torrt i marken. Tungt arbete men är så kul när jag ser resultat och får trädgården som jag vill ha den, med andra ord lätt skött utan en massa blommor. Håller min till krukor istället där kan jag ha olika blommor varje år.


Kenzo&Grim blev 9 veckor i fredags och vi får njuta av Kenzo när han kommer hem till oss. Åsa skickar uppdateringar och bilder till oss på Grim. Härligt när det går bra för våra valpar. 


Foder byte....

Vi har länge pratat om att byta foder till våra hundar. Vi har haft samma foder i många år. Men kännt att det var dax för ett byte. Dels för att ta reda på om det hade någon betydelse för våra tikar att bli dräktiga, men även för att Royal Canin har ändrat på förmånerna för uppfödare.

Först provade vi vom och hundmat och Acana men det var inget som föll våra hundar i smaken, lite kräsna.

Nu har vi äntligen hittat ett foder som dem tycker om, även Freja som är sjukt kräsen.

Efter ca 1-2 månader med det nya fodret ser vi redan en skillnad. Hundarna fäller mycket just nu men det som vi redan ser är fin och glansig päls som är på väg. Dem tre färgade hundarna börjar glänsa i pälsen. Grynet som precis haft en valp kull är i mycket gott skick och hennes päls är i fint skick. 

Nicki som har överskotts energi och vallar allt som rör sig behövde ett annat foder då hon inte mådde bra längre av RC, har fått ett eget foder.

Hon äter nu Eukanuba Working&Endurance och mår mycket bättre, har tom fått lite mer energi.

Resten av flocken äter Eukanuba Adult Chicken.

Vi är som sagt väldigt nöjda och ser framåt hundarnas förändring av det nya fodret. Och vi tänker inte gå tillbaka till RC igen.

Av Chryses - 16 augusti 2019 12:50

Fin dikt om ADHD ❤️


Missförstådd, hånad och skör
Du går genom livet och stör

Koncentrationssvårigheter och DAMP,
ger en inre ständig kamp.

Intrycken flödar i aldrig sinande ström,
trots otaliga försök, får du aldrig beröm.

Din attityd kan verka kaxig och tuff,
men är din osäkerhets bedrägliga bluff.

Inuti ett vilset barn med ömhetstörst,
söker bekräftelse när oredan är som störst.

Se min kreativitet och glöd,
istället för att banna mig i nöd.

När ska andra någonsin förstå,
De säger- Du kan bättre än så.

Om du bara lägger manken till och
försöker sitta still.

Att just detta är ditt problem,
ger födseln till detta poem.

Från gryende morgon till slumrande kväll,
Du gör ditt yttersta för att vara snäll.

Din levnadsram behöver vara stram,
din oro lugnas av värmande kram.

Missförstådd, hånad och skör, du går genom livet och stör....

Av Chryses - 12 augusti 2019 21:48

Alicia&Åsa har båda hört av sig och det går mkt bra för båda valparna i sina nya hem, härligt😍

Gibson har fått ett nytt namn, vi har tyvärr inte har samma smak som Alicia. Men då valpen ska bo hos min dotter får jag vänja mig vid att kalla valpen för Kenzo, fast jag tycker han är en Gibson💙

Av Chryses - 9 augusti 2019 19:05

Då kom 8 veckors dagen och våra valpar har flyttat hemifrån.

Gibson kommer att stanna kvar hos min dotter på tillväxt. Och Grim har flyttat till Åsa i Klippan.

Vi önskar Alicia och Åsa lycka till med valparna.


Dagen till ära fyller min kära man år. Efter lite fika med våra barn, föräldrar och min syrra så körde mannen till sitt jobb för att jobba kväll.

Lugnet har nu lagt sig och alla hundar och matte är helt slut   


Igår var min kära mentor Diana och hennes sambo Rune på besök för att hälsa på Iors valpar. 


Ett par sista bilder på valparna innan dem flyttade idag.

       

Av Chryses - 6 augusti 2019 19:12

Idag har jag och min dotter varit iväg och tittat på en ny bil till henne. Valet av bil är en Toyota Auris, liten smidig bil. Den var i mkt fint skick men då vi inte hade min man med oss blev det inget köp idag. Han fick åka med vår ena son för att köpa en ny spis då hans gick i sönder igår. Bil letandet fortsätter imorgon.


När vi kom hem tog vi ut valparna och koppeltränade dem, det var inte så populärt i början men sen gick det lite bättre. Kommer att sakna dem när det är dax för flytt på fredag.

Av Chryses - 5 augusti 2019 09:05

Igår unnade vi oss ännu en dag utan hundar. Vi tog vår båt över till Dragör med Dennis, Linnea, Alicia och Andre.

Lite blåsigt på havet men annars hade vi en härlig dag tillsammans. 

Idag tillbaka till allvaret med valpar, vuxna hundar, städning och 5000 kvm tomt som ska skötas  

Presentation


Hej och välkommen!
Till Chryses Kennel jag föder upp Shetland Sheepdog i liten skala.
Jag har 6 hundar, 4 tikar och 2 hanar.
Vill ni veta mer om oss så skicka gärna ett mail.

chryseskennel@hotmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards