Alla inlägg under oktober 2022

Av Chryses - 28 oktober 2022 20:42

För ett par nätter sen vakna vi av någon av hundarna kräktes. Det var Nicki som var dålig, hon var lite krasslig i ca 1,5 dygn. Sen kom all oro över Kenzo så då sov jag inte så mkt nästa natt heller. Och inatt vid 2 tiden var det dax för Ronja att kräka. Blev inte så mkt sömn inatt heller. Hoppas vi får sova inatt.


Har mätt Indra idag, hon är hela 30 cm och snart 6 månader.

Vi har funderat lite på om vi skulle sälja lilla Indra. Men det blir svårt nu när vi inte kan använda Kenzo i avel längre. Så som det ser ut just nu är Indra inte till salu.

Av Chryses - 27 oktober 2022 16:38

Ibland blir det inte riktigt som det var tänkt.....

I tisdags var vi ute och höll på i trädgården ett par timmar, hundarna var med oss hela tiden. Alicia jobbade så Kenzo var här oxå.

Kenzo var med och lekte med dem andra hundarna men jag såg att han bajsade 2 gånger. Han kutade med ryggen både förre och efter. Alicia kom sen och hämtade Kenzo. Senare på kvällen började han må dåligt, vill ut och kissa och det kom mkt urin. Det fortsatte hela natten. Så det fick bli ett besök hos veterinären igår. 
Där togs det urinprov och ultraljud av prostatan. 
Det visar sig att han har vita blodkroppar och blod i urinen, förstorad prostata ca 3 cm och cystor i prostatan.

Antingen är det en förstorad prostata eller en början till en prostatit. 

Kenzo är insatt på läkemedel och vi ska se hur hans kropp svarar på det. Annars får vi ändra hans medicinering. 
Oavsett vad som felar med hans prostata så måste han kastreras för att bli helt frisk.

Det viktigaste är att Kenzo blir frisk men så klart är jag ledsen för att min avelshane inte kommer att användas i avel mer.

Vi har fått 3 kullar efter Kenzo och han har lämnat 1 kull hos Quipus Kennel. Är glad jag har sparat avkommor i alla 3 kullarna vi har tagit.

Nu ska vi fokusera på att Kenzo ska bli bättre så han kan genomgå en operation. 


Av Chryses - 13 oktober 2022 11:53

I söndags var jag och dottern iväg på vår första exteriörbedömning Arlöv. Med oss hade vi Kenzo och Harley.

Diana och Rune var där med Drobna och Raqqa kom med sina människor. Diana och Rune hade även med sig Vittra och Zimba. Zimba är efter Kenzo och Vittra, hans nya människor skulle hämta upp Zimba. 
Zimba är en liten kopia av sin pappa Kenzo, blir spännande att följa Zimba.


Sen var det dax för bedömning. 7 st Shetland Sheepdog var anmälda. Först ut var det Harleys och min tur och sen var det Alicia och Kenzos tur.


Harley

14 månader för stor hane men med utmärkta proportioner i sin storlek. Passande längd på huvudet. Kunde ha ett tydligare stop. Acceptabelt parallellitet nos/panna. Saxbett. Önskar kraftigare underkäke. Kunde haft bättre öron. OK hals och överlinje. Utmärkt kors. Normala vinklar. Passande benstomme. Kunde haft ett längre steg och mera drive. Ganska snävt framsteg. Päls av utmärkt kvalitet.

Sufficient 


Kenzo

3 år gammal. 41 cm. Stor hane. Saxbett. Tillräcklig längd på nospartiet. Passande parallellitet. Lite för trång i nospartiet. Lite runda ögon. Ganska bra öron. Kunde ha mera hals, överlinje och kors. Välvinklad. Kunde ha lite mera förbröst. Bra benstomme och tassar. Ganska bra steglängd. Ganska trång fram. Kunde vara mera parallell bak. Bra päls och färg. Passgår den mesta tiden.

Sufficient 


Sen var det 3 st från en annan kennel innan det var Dianas tur. 
Detta är inte riktigt min grej. Hänt en del saker för många år sen som gör att jag är så nervös så jag nästan vill kräkas. Men nu är det gjort med båda mina killar. Nästa gång får jag ta med mig några av tjejerna.

Av Chryses - 7 oktober 2022 19:38

Förra fredagen fick vi ett sms från Evidensia djursjukhus Malmö om att Grynets urna var klar att hämtas. Först idag fick vi tillfälle att köra och hämta hem Grynets urna.

Det är alltid lika jobbigt att ta beslut om att det är dax för att låta en älskad hund få somna in. Denna gången var inget undantag. Men vi fick en underbar veterinär, Sophia Panofsky. Sophia tog mkt väl hand om både Grynet och oss. Sophia visade många fina sidor i sitt yrke som veterinär men oxå som medmänniska. Hon var väldigt lugn, trygg, lyhörd och väldigt ödmjuk. Många fina egenskaper. Vi kunde inte fått en bättre veterinär som gav oss ett omsorgsfullt avsked av vår älskade lilla Hjärte Gryn❤️


Presentation


Hej och välkommen!
Till Chryses Kennel jag föder upp Shetland Sheepdog i liten skala.
Jag har 6 hundar, 4 tikar och 2 hanar.
Vill ni veta mer om oss så skicka gärna ett mail.

chryseskennel@hotmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards