Direktlänk till inlägg 5 maj 2022

Läser Hundsport och väntar

Av Chryses - 5 maj 2022 11:19

I väntan på att Nicki ska få sina valpar läser jag Hundsport. I en artikel intervjuas en kennelkonsulent uppe i Västernorrland, Sari Söderström. Hon föder upp Newfoundland sen 25 år tillbaka och har varit kennelkonsulent i 5 år. Sari tar upp vad konsulenten går igenom vid sina besök. Olika avtal, trygghet för säljare och köpare, regelverk. Sen tittar dem även på hundarna så dem har det bra.

Hon avslutar med ett tips till dem som nyss köpt hund att vända sig till deras uppfödare om dem har några frågor. Många använder sig av sociala medier där man kan få tips. Men din uppfödare har erfarenhet av din ras och kanske känner igen dina problem av tidigare erfarenhet.


Kloka ord från Sari, sociala medier i all ära men man ska inte alltid lita på alla råd som kommer därifrån. Funderar lite över varför det är så att man hellre skriver och frågar på sociala medier.....

Kan det vara så att man får snabbare svar där än från sin uppfödare? Vill tro att alla uppfödare svara så snart dem kan, men dem kan ju vara upptagna med annat. Eller vill man ha 100 miljoner olika svar och prova allt? Ja jag vet inte. Jag hoppas bara att mina valpköpare har förtroende för mig och dem kan alltid höra av sig. Jag kan kanske inte lösa deras problem men kan alltid lyssna och komma med råd.

 
 
Diana

Diana

5 maj 2022 11:43

Mycket klokt skrivet! Jag upplever att folk i allmänhet hellre lyssnar på alla möjliga råd i sociala medier istället för att gå till någon som verkligen kan ge ett bra svar. Det blir många underliga spekulationer som resultat.
Själv tycker jag att det är en självklarhet att ge råd till sin valpköpare så fort det bara går. Det är inte något man varesig nonchalerar eller förhalar.

http://quipuskennel.bloggplatsen.se

Chryses

5 maj 2022 12:17

Ja det är ju så att sociala medier har stor betydelse idag för folk i deras liv. Klokt av Sari att ta upp det. Ser ibland folk som skriver och lägger ut bilder på sjuka djur och vill ha diagnos. Men ring din veterinär istället.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chryses - Lördag 27 april 08:57

Koko, Leya och Kenzo fyllde 1 år den 25/4. Men jag kunde inte logga in här på bloggen. Händer väldigt ofta. Koko var vår först födda bi blue merle tik. Jag var så glad när hon föddes. Tyvärr blev Koko inte min avelstik som det var tänkt.  ...

Av Chryses - Måndag 22 april 21:46

Nemo har flyttat hemifrån, han ska bo i Örebro.Vi önskar Regina lycka till med Nemo🖤 Luddes husse Per har varit och hämtat Ludde idag oxå.Så båda pojkarna åkte inom om 1 timme.Här blev väldigt tomt och tyst när dem åkte. TinTin har varit ...

Av Chryses - Lördag 13 april 19:22


Hundarna har njutit av våren idag. Jag passade på att klippa klorna på hundarna utomhus. Helt plötsligt var Luca eller Lilleman som vi kallar honom stilla så fick några bilder.     ...

Av Chryses - Fredag 12 april 23:06


Idag har Nicki firat sin 7-årsdag.  

Av Chryses - Måndag 8 april 18:42

Nicki har löpt och hon är parad. Nu hoppas vi på valpar lite senare i vår. ...

Presentation


Hej och välkommen!
Till Chryses Kennel jag föder upp Shetland Sheepdog i liten skala.
Jag har 6 hundar, 4 tikar och 2 hanar.
Vill ni veta mer om oss så skicka gärna ett mail.

chryseskennel@hotmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards