Alla inlägg den 1 januari 2024

Av Chryses - Måndag 1 jan 14:59

När jag har en valp, ung hund eller en vuxen hund till salu är det viktigt att kemin mellan oss alla stämmer överns. Särskilt när det är lite äldre hundar. Är min hund inte speciellt intresserad av köparen är det inte meningen att den ska bli min hunds nästa människa. Jag är inte omöjlig när det gäller priset av en vuxen hund. Men att lägga skambud och tro att jag ska acceptera det, då får man leta hund hos någon annan. Detta är ingen bilfirma där du kan pruta på en gammal bil som är till salu. Det är levande varelser som inte säljs till första bästa som kommer hit.

Ett köp av en hund ska vara väl genomtänkt då du förhoppningsvis ska ha din hund i många år framöver.

Det är stora kostnader för oss uppfödare när vi planerar våra kullar. Tiken har vi kanske själva köpt in som valp, innan hon kan gå i avel så har vi kostnader på tiken. Försäkring, vaccinationer, ögonlysning, mat och allt annat runtomkring en hund. Sen ska vi hitta en lämplig hane om vi inte äger honom själva. Och det kostar oxå pengar. Sen kommer alla kostnader till för valpkullen oxå. Valparna ska ha mat, dolda fel försäkring, dem ska till veterinären, stamtavlor och hanhunds ägaren ska ha betalt. Har man sen otur och tiken blir sjuk som i mitt fall. En sluten pyo som sprack och tiken får inte dia sina valpar längre. Merkostander och en himla massa jobb för att se till så alla får i sig mat, dygnet runt. Sen ska vi inte tala om hur många maskiner tvätt det går per vecka, en massa elkostnader. Slitage på tvättmaskin/torktumlare. Ja listan kan göras lång.....
Verkligheten för uppfödare är inte guld och gröna skogar.
Och varför gör vi då detta???? Ja det kan man fråga sig,  helt enkelt för att vi älskar våra hundar. 

God fortsättning på det nya året!!!

Presentation


Hej och välkommen!
Till Chryses Kennel jag föder upp Shetland Sheepdog i liten skala.
Jag har 6 hundar, 4 tikar och 2 hanar.
Vill ni veta mer om oss så skicka gärna ett mail.

chryseskennel@hotmail.com

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards